Research Projects

DynSDN: Dynamisches Management von rekonfigurierbaren Industrie 4.0 Echtzeit-Kommunikationsnetzen mittels Software-definierter Infrastruktur

Time-Sensitive Networking (TSN) bezeichnet eine Netzwerktechnologie, die im Bereich Industrieautomatisierung einen wesentlichen Baustein für die Konvergenz industrieller, heterogener Kommunikationsnetze darstellt. Die Bereitstellung einer gleichbleibenden Kommunikationsdienstgüte bei dynamischer Umgebung, heterogenen Anforderungen und gemeinsam geteilten Netzwerkressourcen ist das erklärte Ziel des SFB 1053. Das Ziel dieses Projekts ist es Switch-Modelle und Programmierarchitekturen für Dienstgütekontrolle in Time-Sensitive Networks zu ermöglichen. Basierend auf dynamischen SDN Infrastrukturnetzen wird für TSN eine Netzressourcenoptimierung und eine Fehlertoleranz durch das im SFB 1053 entwickelte Konzept der Transition ermöglicht. Transitionen sind hier als Rekonfigurationen der programmierbaren Netzinfrastrukturelemente, wie beispielsweise Switches, zu verstehen so, dass Dienstgütekriterien der über TSN laufenden Automatisierungsanwendungen eingehalten werden. Ergebnisse dieses Projekts werden anhand einer Umsetzung von Echtzeit-Funktionen der Industrieanwendungen gezeigt.

Teilprojekt am Sonderforschungsbereich 1053 MAKI

Modellbasierte Transitionsplanung und Prädiktion

Dieses Projekt entwickelt Verfahren zur Planung von Transitionen zwischen verfügbaren Kommunikationsmechanismen unter Verwendung probabilistischer Methoden. Dabei werden insbesondere programmierbare Kernnetze betrachtet. Diese Planung wird bezüglich quantitativer Leistungsmetriken und bezüglich der Transitionszeitpunkte optimiert. Hierfür werden Methoden der Warteschlangentheorie, des stochastischen Netzwerkkalküls und der Markov-Entscheidungstheorie eingesetzt. Das Teilprojekt ermöglicht somit den effizienten Einsatz von Betriebsmitteln im Netz, insbesondere im Hinblick auf koexistierende Multi-Mechanismen.

SPINE: Stochastische Leistungsschranken für Informations-zentrische Kommunikationsnetzwerke

Das Ziel dieses Vorhabens ist es auf der Warteschlangentheorie basierende Methoden für die Leistungsanalyse und adaptive Steuerung informationszentrierter Netze abzuleiten. Eine Besonderheit solcher vernetzten Systeme ist der Einsatz cache-fähiger Router. Wir erwarten, dass Formulierungen aus der Warteschlangentheorie und des stochastischen Netzkalküls, wie z.B. Fork-Join-Modelle und statistische Dienstkurven, das Potenzial haben, neue Erkenntnisse zu gewinnen, z.B. hinsichtlich der Optimalität Feedback-bsaierter ICN-Scheduling-Algorithmen. Wir erwarten in diesem Vorhaben, dass adaptive Steuerungsverfahren wie Markov-Entscheidungsprozesse, gepaart mit statistischen Inferenzalgorithmen, Einblicke in grundlegende Leistungsgrenzen für adaptive ICN-Kommunikation ermöglichen werden. Die erwarteten Ergebnisse dieses Vorschlags werden ein grundlegendes Verständnis des Designs von ICN liefern und rigorose Optimierungen von ICN-Protokollen und -Anwendungen ermöglichen, die über den Stand der heutigen Theorien hinausgehen, beispielsweise im Sinne optimaler ICN-Paketplanung. 

5G-IANA: 5G Intelligent Automotive Network Applications

5G-IANA aims at providing an open 5G experimentation platform, on top of which third party experimenters in the Automotive-related 5G-PPP vertical will have the opportunity to develop, deploy and test their services. An Automotive Open Experimental Platform (AOEP) will be specified, as the whole set of hardware and software resources that provides the compute and communication/transport infrastructure as well as the management and orchestration components, coupled with an enhanced NetApp Toolkit tailored to the Automotive sector. 5G IANA will expose to experimenters secured and standardized APIs for facilitating all the different steps towards the production stage of a new service. 5G-IANA will target different virtualization technologies integrating different MANO frameworks for enabling the  eployment of the end-to-end network services across different domains (vehicles, road infrastructure, MEC nodes and cloud resources). 5G-IANA NetApp toolkit will be linked with a new Automotive VNFs Repository including an extended list of ready to use open accessible Automotive-related VNFs and NetApp templates, that will form a repository for SMEs to use and develop new applications. Finally, 5G-IANA will develop a distributed AI/ML (DML) framework, that will provide functionalities for simplified management and orchestration of collections of AI/ML service components and will allow ML-based applications to penetrate the Automotive world, due to its inherent privacy preserving nature. 5G-IANA will be demonstrated through 7 Automotive-related use cases in 2 5G SA testbeds. Moving beyond technological challenges, and exploiting input from the demonstration activities, 5G-IANA will perform a multi stakeholder cost-benefit analysis that will identify and validate market conditions for innovative, yet sustainable business models supporting a long-term roadmap towards the pan-European deployment of 5G as key advanced Automotive services enabler.

PODIUM: PDI connectivity and cooperation enablers building trust and sustainability for CCAM

PoDIUM aims to identify, provide and assess connectivity and cooperation enablers for demanding cooperative, connected and automated mobility (CCAM) use cases. Building on these use cases of urban and highway (incl. cross-border) setups, which will be validated in real-life conditions, PoDIUM tackles different requirements for availability and performance of connectivity as well as the different cooperation enablers. PODIUM aims to advance a set of key technologies both in the physical and digital part of the infrastructure, e.g., a multi-connectivity approach to ensure reliability, availability and redundancy of the Physical and Digital Infrastructure (PDI) system (i.e., ITS-G5, 5G, LTE, 5G mmWave, 60GHz-WiFi, etc.). As part of the proposed PDI system, PODIUM investigates distributed, interoperable and hybrid (MEC and cloud-based) data management environments to include advanced environment perception models and digital twins to facilitate seamless and efficient exchange of data (in low latency), thus enabling real-time analytics for CCAM. Finally, PODIUM investigates new designs of Road-side units and On-board units to allow advanced environmental modelling and digital twins based on locally generated data while integrating vulnerable road users.

ENVELOPE: Evaluation and validation of connected mobility in real open systems beyond 5GS

5G adv. and 6G aim to expand the set of supported verticals and provide enhanced capabilities beyond connectivity. 5G CAM vertical services are a broad range of services in and around vehicles, including both safety-related and other services enabled or supported by 5G. 5GS has been built as a modular architecture to support any vertical running on top in a vertical-agnostic manner. However, it is realized that certain verticals (like CAM) have specific and strict requirements. The main objective of ENVELOPE is to advance and open up the reference 5G adv. / 6G architecture, and also to transform it into a vertical-oriented with the necessary interfaces tailored to the CAM that i) expose network capabilities to verticals, ii) provide vertical-information to the network; iii) enable verticals to dynamically request and modify certain network aspects in an open, transparent and easy to use, semi-automated way.

FlexShield: Resilient 5G Networking for Industrial Real-time Applications

FlexShield focuses on the intersection of resilience and cybersecurity in communications for real-time industrial applications, particularly for teleoperation. The approach of this project is based on a combination of intelligently controlled resilience in a 5G wireless ORAN network section in combination with a wired Time-Sensitive Networking (TSN) section to ensure service continuity, laberaging hardware-based security mechanisms.  FlexShieldd's findings extend beyond logistics, with applicability in diverse industrial sectors, signifying the transformative potential of teleoperation.